Cyklar                                       Handla räntefritt 4mån 6mån 12mån 24mån

Vi satsar på kvalitetscyklar som dom flesta känner till.
Reservdelar & reparationer fixar vi också.. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                 Råd & Rön    Vi tänker kvalité.

 
 

  20"enhjuling  för lek och balansövning från ca 140cm och uppåt tar ca 15 tim att lära. Mer info längre ner på sidan

 

Ultima 007, 27-vxl,
EXA 640, 20-vxl Sunnan 237, 7-vxl, Dam

Tove 957, 7-vxl, DamCastor 907, 7-vxl, HerrTarfek 728, 8-vxl, Herr                

 Enhjulingscykling är bra för:                                                                           Enhjulingscykling ger dig:
 Motoriken                             Motivationen                                                            Styrka               Uthållighet
 Koordinationen                      Stärker vrister och vader                                          Koordination     Starka virster
 Balansen                                Musklerna                                                               Snabbhet           Glädje och lek
 Lungkapaciteten                     Hjärtverksamheten                                                                 
 Blodcirkulationen                   Syreupptagningsförmågan    
                                                                                                                                       
 Exempel på idrotter där man använder enhjulingsträning som ett komplement.                   
 Skidåkning             Fotboll                                                                                                         
 Ridning                  Simning
 Ishockey               Tennis
 Gymnastik             Innebandy                                                                                                       
 Konståkning          Golf                                                                                                                                                                            
                                                                                                                                        


    En ren cykel håller bättre
   Checklista för dig som använder cykeln regelbundet
   I lagens namn
  Rätt sadelhöjd
  Ställ helst in cykeln
  Pumpa däcken
  Välspänd kedja
  Rätt olja
  Laga en punktering
  Hjälmen är livsviktig
 
Rätt klädd

En ren cykel håller bättre
En ren cykel är alltid snyggare och enklare att underhålla. Dessutom håller den längre. Nav, drev och andra delar som är täckta med smuts, olja och vägsalt fungerar sämre och utsätts för onödigt slitage.
Hur ofta du behöver tvätta cykeln beror naturligtvis på hur ofta du använder den, och i vilket väglag. Använd sunt förnuft. Börjar cykelns nav och drev bli täckta med smuts är det dags för tvätt. Du behöver bara en hink med ljummet vatten, diskmedel eller bilshampoo, en svamp och en diskborste. Tvätta mjukt som när du tvättar en bil för hand. Det går bra att skölja av cykeln med en vattenslang men avstå från att använda en högtryckstvätt. Strålen är för stark, vatten tränga in och skada lagren. Ett annat gott skäl för att hålla cykeln ren är att du slipper få smuts på kläderna.



Checklista för dig som använder cykeln regelbundet.
Förutom att hålla cykeln ren är det här en lista med saker som är bra att kontrollera:

1. Börja med att se till att de här delarna sitter fast och är oskadade: Sadel, sadelstolpe, styre, styrstam, hjul, däck, framgaffel, pakethållare, stöd, skärmar, reflexer och lampor.
2. Smörj kedjan och torka av överflödig olja.
3. Kontrollera att handbromsen tar – och tar jämnt. Tryck in ett bromshandtag i taget och gunga cykel fram och tillbaka. Cykeln ska gunga med utan några tecken på glapp.
4. Kontrollera att hjulen är raka, hela, sitter fast ordentligt och inte ligger an mot fälgbromsen. Däcken ska vara ordentligt pumpade och ekrarna ska vara jämnt spända.
5. Snurra tramporna och vicka dem i sidled. Det ska inte vara något glapp.
6. Kedjan slits hårt, se till att den inte börjar bli utsliten.
7. Smörj växel- och bromsvajrarna med en tunn olja, där de går in i vajerhöljet. Att byta växelvajer kan vara komplicerat, det kan vara enklast att låta verkstaden göra det.
8. Lyssna efter ljud när du cyklar. En cykel som är vältrimmad skramlar inte. Upptäcker du några lösa delar och muttrar – dra åt dem direkt. För din egen säkerhet och för att du slipper besväret med att köpa nya delar.
9. En god vana är att börja cykelsäsongen med att lämna in cykeln för service och genomgång.



I lagens namn
Det finns några enkla och kloka regler för cyklister och cyklar. Det handlar om säkerhet för dig och dina medtrafikanter. Enligt svensk lag måste en cykel alltid vara utrustad med ringklocka och broms. Cyklar du när det är mörkt måste cykeln ha belysning med vitt eller gult ljus fram och rött ljus bak. Vit reflex fram, röd reflex bak samt gula eller vita sidoreflexer.
Cyklar du på allmän väg räknas du som trafikant och är skyldig att känna till och följa gällande trafikregler. Är du under femton år och färdas med en tvåhjulig cykel säger lagen att du ska använda cykelhjälm. (Alla rekommenderas att ha hjälm). Har du fyllt 15 år får du skjutsa ett barn som är under 10 år. Har du fyllt 18 år får du skjutsa två barn som är under Barn i barnstol skall alltid sitta fastspända och ha hjälm. Lämna aldrig barn på cykeln när den endast står på sitt parkeringsstöd. Är du över 15 år och skjutsar en yngre person är det din skyldighet att se till att den du skjutsar använder hjälm.



Rätt sadelhöjd
Med rätt höjd på sadeln blir din cykling både bekvämare och effektivare. Benen ska bara vara lätt böjda när du sitter på sadeln och har foten på pedalen "kl. 18". Det ger bra trampkraft. Se också till att sadeln är ordentligt fastsatt efter att du gjort inställningen.



Ställ helst in cykeln
En cykel som står utomhus i ur och skur får kortare livslängd. Dessutom är det alltid trevligare att cykla på en torr cykel än en våt. Ställ din cykel under tak eller allra helst inomhus i ett cykelrum eller garage.



Pumpa däcken
Rätt ringtryck gör att cykeln rullar bättre. Ju smalare däck desto högre ringtryck. Med lite mindre luft i däcken under vintern klarar du i regel halkan bättre. Ännu bättre är att skifta till dubbdäck på vintern.



Välspänd kedja
En kedja måste vara välspänd, annars är den farlig. Kedjan ska inte gå att flytta mer än 1 cm "upp eller ner ". På standardcyklar spänns kedjan genom att lätta muttrarna på bakhjulet. Dra hjulet bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt.



Rätt olja
Undvik helst sprayoljor. De kan ha en bra rengörande effekt men innehåller mer alkohol än olja och smörjer därför inte tillfredställande. Rengör kedjan med avfettningsmedel om kedjan inte varit smörjd på länge. Låt sen kedjan torka (torka den gärna med en trasa innan den får självtorka). Smörj den med en cykelkedjeolja och trampa runt så kedjan smörjs jämnt runtom. Efter det kan du underhålla vartefter det blir nödvändigt. Det är särskilt viktigt att tänka på smörjningen om cykeln står parkerad utomhus och om du cyklar i regn eller snömodd.
Om du använder oljespray och har fälgbromsar – spraya inte på fälgarna. Då tar inte bromsarna de närmaste timmarna. Det är också särskilt viktigt att underhålla cykelkedjan om du har en cykel med enbart fotbroms. Skulle kedjan gå av saknar du helt bromsar.



Laga en punktering

Att laga en punktering är som det mesta, när man väl kan är det ganska enkelt.
Här är en vägledning

1. Vänd cykeln upp och ner och lossa hjulet. Skruva bort ventilringen och ventilhatten. Använd helst däckavtagare (speciellt verktyg) för att kränga av däcket. Det går oftast bra utan men använd inga vassa verktyg till detta moment.

2. Ta ur slangen och pumpa upp den så att du ser var hålet är. Du kan doppa ner slangen i ett kärl med vatten, luftbubblorna visar var hålet är. Markera hålet med en färgpenna.

3 .Rengör ytan kring hålet och rugga upp ytan försiktigt med fint sandpapper. Det gör att limmet fäster bättre.

4. Stryk på ett tunt lager lim (gummisolution) och låt torka 2-3 minuter.

5. Sätt på en lagningslapp, se till att den fäster väl och tryck noga fast den längs kanterna. Vänta i fem minuter.

6. Känn försiktigt på insidan av däcket så att det inte sitter något vasst föremål som kan orsaka en ny punktering.

7. Lägg in slangen i däcket igen och se till att den inte tvinnar sig.

8. Kräng på däcket igen och fäst ventilringen så att inte ventilen smiter in i fälgen.

Källa: Cykelfrämjandet



Hjälmen är livsviktig
Mer än 30 % av alla cyklister som skadas får huvudskador. En hjälm räddar liv och skyddar många gånger mot skador med allvarliga konsekvenser. De vanligaste orsakerna till cykelolyckor är tekniska fel på cykeln, felbedömningar från cyklistens sida eller hinder i körbanan (t ex stenar, lyktstolpar, dålig snöröjning eller löst grus) Med andra ord singelolyckor.
När du ska köpa en hjälm, kontrollera att den är CE-märkt. Undersökningar har visat att en hjälm med glatt yta kan vara bättre än en hjälm med sträv yta. Det är också bra om skärmen sitter löst. Annars kan den stöta hjälmen bakåt vid ett fall med ansiktet nedåt. 70 % av slagen som drabbar huvudet vid fall är mot ansiktet, pannan eller tinningen. Därför är det viktigt att hjälmen sitter perfekt så att dessa områden skyddas.

Satsa på en snygg, lätt hjälm med god ventilation. Annars kommer den inte att användas. Man ska trivas med sin hjälm. En rekommendation är att du byter hjälm var tredje till var femte år pga. materialutmattning. Används hjälmen dagligen är det också en anledning att byta hjälm ganska ofta.

Barnhjälm: Alla personer under 15 år ska enligt lag bära hjälm vid cykling. Det gäller också de som blir skjutsade på cykel och eller sitter i cykelkärror.
Barn upp till sju år bör ha en särskild barnhjälm med grönt spänne. Denna hjälmtyp ger samma skydd som en vuxenhjälm men hakremmen lossnar vid högre belastning om barnet t ex har på sig hjälmen vid lek. Barn ska inte cykla själva i trafiken förrän de är 12-13 år.



Rätt klädd
Till jobbet: Cykling är det transportmedel som är energi-effektivast. Cyklar du i lagom tempo till jobbet så går det åt mindre energi än att promenera samma sträcka i rask takt. Därför behöver du inga särskilda cykelkläder om du cyklar till jobbet. Det kan dock vara praktiskt att skydda byxbenen. Ett gem eller cykelspänne för att samla ihop högra byxbenet vid vristen brukar räcka. Ett par lätta cykelhandskar kan också vara bra eftersom man reflexmässigt tar emot med händerna om man cyklar omkull.
Om det är minusgrader, tänk på att du blir varm när du cyklar. Ofta tar man på sig för mycket. Testa dig fram, och tänk på att det framförallt är fingrarna, fötterna och öronen som man fryser om.
Till träning: Klädseln är viktig om du cyklar långa träningspass eller på en något längre cykelsemester. Cykelhandskar är alltid bra, inte minst om du skulle falla. Skrapar du upp händerna under en längre cykeltur så blir det svårt att fortsätta. I de flesta träningssammanhang brukar vikten att klä sig i olika lager betonas. Cykling är inget undantag. En underställströja är värd mycket. Den ventilerar bra och torkar dessutom snabbt. Har du cykelbyxor som är vadderade ska vadderingen vara närmast kroppen. Det finns olika modeller på cykelbyxor, från tights till shorts med eller utan vaddering. Under kyligare dagar kan du ha ett par långa tights, alternativt vanliga vindskyddande träningsbyxor.
Blir du blöt om överkroppen blir du snart nedkyld. Med understället i kombination med en kort- eller långärmad cykeltröja klarar du dig bra på sommaren. En tunn vindtät jacka med förlängda ärmar är bra om det blir kyligt. Under hösten och våren behöver du egentligen inte klä dig på något annat sätt. Ska du göra längre uppehåll måste du ha kläder som värmer när du står still. En fleecetröja värmer och släpper igenom luft.